چرا جوجه‌ها دفن می‌شوند؟

چرا جوجه‌ها دفن می‌شوند؟

با این‌که مرز جوجه‌کِشی و جوجه‌کُشی، فقط با یک کسره و ضمه مشخص می‌شود اما معنای هر کدام زمین تا آسمان متفاوت می‌شود. کشتن و کشیدن برای تولیدکننده‌ای که با هزینه‌های تولید دست و پنجه نرم می‌کند، تفاوت چندانی ندارد.  از نظر آنها، کشتن جوجه‌هایی که قلب‌هایشان تندتند می‌تپد، مصداق به‌کاربردن عریان‌ترین شکل خشونت است؛ حتی روح‌ا... ایزدخواه، از نمایندگان مجلس به تولیدکنندگان توصیه کرده همانند لیبرال‌های آمریکایی که گندم را به دریا می‌ریزند تا ارزان شود، رفتار نکنند و جوجه‌ها را خیرات کنند. 

 دلیل قربانی کردن جوجه‌ها 
این در حالی است که تولیدکنندگان مدعی هستند این موجودات زردرنگ دوست داشتنی را نه به دلیل گران‌تر فروختن آنها بلکه به دلیل نداشتن مشتری و پشت کردن مرغداری‌ها، به مرگ محکوم می‌کنند.  مرغداری‌ها هم می‌گویند مرغ‌ها روی دستمان مانده‌اند و به دلیل جهش مستمر قیمت‌ها، خریداری ندارند. در اقتصاد، زمانی که عرضه ثابت می‌ماند یا افزایش پیدا می‌کند اما تقاضا کاهشی است، سطح قیمت‌ها پایین می‌آید. در مورد مرغ هم همین اتفاق رخ داده است. 
 افزایش عرضه مرغ
قاعدتا به دنبال انتشار اخباری در مورد تخصیص نیافتن ارز لازم برای واردات خوراک دام و پرندگان، قیمت‌ها باید افزایش پیدا می‌کرد اما از آنجا که به گفته حمیدرضا کاشانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار، تولید مرغ و تخم‌مرغ به وفور در حال انجام است، قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده‌اند.  به نظر می‌رسد معمای کاهش قیمت مرغ و راه افتادن جوجه‌کُشی را باید در سخنان رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در ارتباط با افزایش عرضه و کاهش تقاضا پیدا کرد. 
مهدی یوسف‌خانی از کاهش حجم مصرف در پایتخت از 1500 تا 1600تن به حدود 1000تن خبر داد.  رمزگشایی این سخن رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، نشان می‌دهد این کاهش تقاضا، زمانی اتفاق افتاد که مصرف‌کنندگان با اعلام خبر افزایش قیمت چهار کالای اساسی شامل مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن در اردیبهشت مواجه شدند. 
 واکنش دولت به جوجه‌کُشی 
به دنبال اعلام نارضایتی تولیدکنندگان جوجه، سخنگوی دولت در توییتر اعلام کرد دولت مرغ مازاد تولیدی را می‌خرد. علی بهادری‌جهرمی، انگیزه خرید مازاد مرغ را جلوگیری از جوجه‌کُشی به عنوان کار خلاف شرع و ضدحقوق حیوانات خواند. 
 کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده 
رحمت‌ا... نوروزی، از اعضای این کمیسیون به جام‌جم گفت:«کاهش جوجه‌ریزی به حالت هشدار درآمده است. به همین دلیل، کمیسیون کشاورزی مجلس، جلسه‌ای را با حضور دست‌اندرکاران این بازار برگزار کرد و قرار شد دولت علاوه بر تسهیلات، مرغ را به قیمت 59 هزار و 800 تومان و برای دو ماه آینده بخرد.»   عضو کمیسیون کشاورزی گفت تولید باید برای تولیدکننده با توجه به نرخ تورم صرف داشته باشد.

پیام عابدی - گروه اقتصاد