اخبار

اخبار

 ذخایر «جو» مطلوب نیست
کسری لشکری، بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور: در حال حاضر در زمینه تأمین ذرت مشکلی وجود ندارد و ذرتی که در بنادر و گمرکات تخلیه شده بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار تن است ضمن این‌که در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام نیز باید مقداری ذرت وجود داشته باشد.
همچنین با توجه به این‌که فصل برداشت ذرت برزیل نیز به‌تازگی آغاز شده و می‌توانیم از این کشور نیز ذرت تأمین کنیم، بنابراین چالش زیادی در این حوزه نخواهیم داشت. البته این مسأله منوط بر آن است که دولت، سیاست‌های خود را تغییر دهد و برای تنظیم بازار کالاهای اساسی از ظرفیت بخش خصوصی بهره مناسبی ببرد.
اما درباره وضعیت موجودی جو باید گفت، ذخایر این نهاده مناسب نیست. در حال حاضر، کل موجودی جو در سراسر کشور زیر ۱۰۰هزار تن است. با توجه به خشکسالی‌ای که در کشور اتفاق افتاده ، تنها خوش شانسی ما آغاز برداشت جو در کشور است اما هنوز تخمینی از میزان برداشت نداریم. 
با این حال محصولی که برداشت می‌شود، جوابگوی نیاز کشور در چندماهی که به آغاز فصل برداشت کشورهای صادرکننده از جمله روسیه و برخی کشورهای اروپایی مانده، خواهد بود. 
با توجه به جنگ روسیه و اوکراین میزان واردات دانه از این کشور کاهش یافته، بنابراین باید از کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل و آرژانتین واردات داشته باشیم. می‌توانیم از کنجاله کلزا، آفتابگردان و تخم پنبه نیز در این حوزه استفاده کنیم تا با کمبود مواجه نشویم./ مهر

 کاهش ۲۰درصدی قاچاق آرد با اجرای طرح نان کارتی
محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد: محدودیت‌های اختصاص یارانه آرد به نانوایان یکی از معضلاتی بود که در فرآیند پخت نان و فعالیت نانوایان وجود داشت و همین موضوع موجب شده بود تا مجوزها به عنوان یک مانع در فعالیت‌های پخت نان محسوب شود. به‌عنوان‌مثال، با بررسی‌های میدانی در یکی از استان‌ها متوجه شدیم قیمت مجوز یک نانوایی با قیمت یک واحد آپارتمان صد متری در همان منطقه برابر است. امیدواریم با استقرار این سامانه، کاهش محدودیت تخصیص آرد و حذف محدودیت‌های صدور مجوز و هزینه‌های سربار تولید نان به‌شدت کاهش یابد.  خریدهای موردی پرحجم توسط خانوارها هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و در عملکرد نانوایان هم اختلالی ایجاد نمی‌کند. تراکنش‌های مردود یا نامتعارف را تراکنش‌هایی می‌دانیم که یک فرد شغلش خرید نان با تعداد بالاست بدون این‌که بتواند اثبات کند این خرید مربوط به یک کسب‌وکار  یا مربوط به یک نهاد است. روی کارتخوان‌ها منویی تعبیه شده که یک‌بار این کسب‌وکارها و نهادها مشخصات و کارت بانکی خود را ثبت می‌کنند و بعد از این ثبت دیگر خرید آنها نامتعارف محسوب نمی‌شود. در برنامه دولت هیچ‌گونه افزایش قیمتی در موضوع تولید نان سنتی وجود ندارد و تمرکز این طرح بر مدیریت یارانه در زنجیره تولید گندم و آرد کشور با هدف جلوگیری از قاچاق آرد است. خرید اینترنتی نان هم ادامه خواهد داشت و تراکنش‌های مربوط به آن با بستر اینترنتی مشخص خواهد بود. اگر برای کارتخوان‌ها مشکلی ایجاد و از سرویس خارج شوند، در صورتی که عامدانه نباشد، کار می‌تواند با روش‌های جایگزین ادامه پیدا کند و محاسبه عملکرد دوره‌های گذشته نانوا را مبنا قرار خواهیم داد./ تسنیم

 انتقاد مسکنی از شهرداری‌ها
محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران: شهرداری‌ها در گام اول باید مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را کاهش دهند، این پروسه در حال حاضر به‌طور متوسط بیش از هشت ماه زمان می‌برد. به‌رغم این‌که اعلام می‌شود صدور پروانه ساختمانی ظرف یک هفته صادر می‌شود اما آنچه اتفاق می‌افتد و به ما گزارش رسیده، ماه‌ها طول می‌کشد.
شرایط اداری مجوزهای پایان کار ساختمان، آب، برق، گاز و ... در محدوده بافت‌های فرسوده باید تسریع و صدور آن کاهش یابد.
 همچنین تخفیف ۵۰درصدی در عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت توسط شهرداری‌ها گام دیگری است که باید در راستای تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده برداشته شود و حتی می‌تواند تا صددرصد نیز افزایش یابد.
تسهیلات بافت فرسوده در شهری مانند تهران ۴۵۰میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰میلیون تومان است.