شامپوی خشك، واقعا موها را تمیز می‌كند؟

شامپوی خشك، واقعا موها را تمیز می‌كند؟

افشانه كردن مقداری شامپوی خشك می‌تواند برای برخی مواقع مثلا زمانی كه یك تمرین ورزشی كوتاه داشته‌اید یا دیر از خواب بیدار شده‌اید و برای دوش گرفتن وقت ندارید، راهكار خوبی باشد اما آیا شامپوی خشك به اندازه شامپوی معمولی در تمیز كردن موها موثر است؟

 شامپوی خشك چطور عمل می‌كند؟
شامپوهای خشك افشانه‌هایی مبتنی بر الكل یا نشاسته هستند كه چربی و روغن موجود در موهای شما را از بین می‌برند و در عین‌حال به موهایتان حجم می‌دهند. برخی از انواع این محصولات، عوامل خشك‌كننده را از طریق اسپری آئروسل ارائه می‌كنند و در برخی دیگر از پودر رنگی برای مطابقت با رنگ موهای شما استفاده می‌شود. دكتر ویلما برگفلد، متخصص پوست درباره نحوه عملكرد این شامپوها می‌گوید، عملكرد این شامپوها بسیار ساده است. الكل یا نشاسته موجود در این محصولات، روغن و چربی اضافی موها را جذب می‌كند و ظاهر تمیزتر و تازه‌تری به موها می‌دهد. با این حال این شامپوها موها را واقعا تمیز نمی‌كند.
آیا شامپوی خشك برای مو و پوست سر مضر است؟
استفاده از كمی شامپوی خشك مشكلی ندارد و برای انواع مو بی‌خطر است. اما استفاده طولانی‌مدت از این محصولات به موها صدمه می‌زند. دكتر برگفلد می‌گوید: «پوست سر، مواد شیمیایی و آلاینده‌ها را هم از هوا و هم از محصولات بهداشتی جمع‌آوری می‌كند. به همین دلیل استفاده زیاد از شامپوهای خشك می‌تواند خطراتی نیز داشته باشد.»
اگر زیاد از شامپوی خشك استفاده كرده باشید، حتما زبری و دانه‌دانه شدن موهایتان را احساس كرده‌اید. لایه غبارمانندی كه روی پوست سر جمع می‌شود مشكلات مختلفی مانند مسدود شدن منافذ پوست، جوش‌های دردناك، عفونت‌های باكتریایی، پوسته‌‌پوسته ‌شدن پوست سر یا بروز بثورات پوستی را به‌دنبال دارد. مطالعات نشان می‌دهد پوست سر ناسالم می‌تواند در نهایت منجر به التهاب شود كه رشد مو را كاهش می‌دهد. همچنین الكل كه از مواد تشكیل‌دهنده بسیاری از شامپوهای خشك است، موهای شما را خشك و شكننده می‌كند. طولانی ‌شدن استفاده از این محصولات بدون شستن مو ممكن است شوره سر و دیگر انواع تحریكات پوستی را نیز به همراه داشته باشد. دكتر برگفلد می‌افزاید: هرچند شامپوی خشك نمی‌‌تواند جایگزین شامپوی مرطوب شود اما در برخی مواقع مانند زمانی كه حمام در دسترس نیست یا شما مجروح یا بیمار هستید و نمی‌توانید حمام كنید، شامپوی خشك بهترین گزینه است و می‌تواند به حفظ مو و پوست سر كمك كند.
 نحوه استفاده از شامپوی خشك
اگر می‌خواهید از شامپوی خشك استفاده كنید نكات زیر را برای به حداقل رساندن تاثیر آن بر موهایتان در‌نظر داشته باشید:
شامپو را فقط روی نواحی چرب اسپری كنید.
در حین افشانه كردن، قوطی را حداقل 15سانتی‌متر از پوست سر دور نگه دارید.
پس از افشانه كردن، پوست سرتان را ماساژ دهید تا محصول به‌طور یكنواخت تا ریشه‌ها پخش شود.
هر قسمتی را كه به‌طور تصادفی شامپوی زیادی به آن زده‌اید به آرامی برس بكشید.
برای جلوگیری از خشكی زیاد، انتهای موها را اسپری نكنید. اگر نوك موها خیلی خشك می‌شود، می‌توانید از مقداری روغن نارگیل یا نرم‌کننده مو استفاده کنید.

منبع: clevelandclinic.org
یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت