مرگ‌های سیاه

گزارش جام‌جم از مرگ 12 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در بندر عباس

مرگ‌های سیاه

مصرف الکل‌های دست‌ساز این روزها در بندرعباس بلای جان خیلی‌ها شده، به طوری که در مدت یک هفته تعداد فوتی‌ها از یک نفر به 12 نفر افزایش پیدا کرد. البته تعداد مراجعه‌کنندگان چند روزی است روند کاهشی پیدا کرده که حکایت از کاهش مصرف و توزیع مشروبات سمی در این شهر دارد. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان عصر دیروز اعلام کرد با تلاش مأموران انتظامی شهرستان بندرعباس و بهره‌گیری از شیوه‌های پلیسی، 12نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند. تحقیقات و اقدامات پلیس برای شناسایی و دستگیری سایر متهمان این پرونده ادامه دارد.

دکتر فاطمه نوروزی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که هفته گذشته پس از مشاهده چند مراجعه کننده به بیمارستان، درباره مسمومیت‌های الکلی هشدار داده‌بود، به خبرنگار جام‌جم گفت: «افرادی که با علائم مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، دچار مسمومیت الکلی شده بودند. این‌که منشاء مسمومیت مصرف الکل دست‌ساز یا مورد دیگری بوده، از سوی نیروی انتظامی در حال بررسی است اما افرادی که به مراکز درمانی بندرعباس مراجعه کرده‌اند، عوارض مسمومیت با متانول را داشته‌اند.»
وی با اشاره به نشانه‌های مسمومیت الکلی گفت: «توصیه پزشکی، شرعی و قانونی در این زمینه، مصرف نکردن مشروبات الکلی است اما در صورت مصرف هرگونه مواد الکلی و با مشاهده علائمی مانند سرگیجه، تهوع، سردرد و اختلال بینایی سریعا به اورژانس مراجعه کرده و این علائم جدی گرفته شود.»
نوروزیان در ادامه و درباره عوارض مصرف مشروبات، به‌خصوص مشروبات الکلی دست‌ساز گفت: «نابینایی، کاهش سطح هوشیاری، ایست قلبی و تنفسی و در نهایت مرگ از عوارض خطرناک مصرف این مشروبات است.»
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به کاهش آمار مراجعه‌کنندگان در روزهای اخیر گفت: «با اطلاع‌رسانی خوبی که در روزهای اول انجام شد، مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی از خطرات آن آگاه شده و موج افرادی که مصرف کرده بودند، به مراکز درمانی زیاد شد. اغلب آنها بعد از 24 ساعت تحت نظر بودن، مرخص شدند. در مجموع 75 نفر به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد 12 نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر با وضعیت وخیم زیر دستگاه ونتیلاتور هستند.»
 متانول به جای اتانول
امروزه الکل‌های اتانول (الکل اتیلیک) که از تخمیر قندهای موجود در میوه‌ها و غلات به‌دست می‌آید، متاسفانه برای شرب مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. زمانی‌که مقادیر بالایی از این الکل در زمان کوتاه استفاده می‌شود، فرد دچار عوارضی حاد از جمله اسهال، استفراغ، بی‌تعادلی، اختلال در تکلم، خواب آلودگی و اختلال در بینایی  یا حتی از بین رفتن تفکر منطقی و کاهش هوشیاری می‌شود که منجر به نزاع، غرق شدن در آب و تصادف در رانندگی خواهد شد.
در این بازار زیرزمینی، برخی سودجویان برای کسب سود بیشتر از متانول به جای اتانول استفاده می‌کنند. متانول یک نوع الکل چوب است که از منوکسیدکربن و هیدروژن ساخته شده و عوارضی کشنده، مسمومیت، کوری و خطر مرگ به همراه دارد. متانول در مایع شیشه شورهای ماشین و ضد یخ‌های خطوط گاز، حلال‌ها و پاک کننده‌ها و تهیه فرمالدئید و پلاستیک استفاده می‌شود.
 چرا متانول
میثم که در بازار فروش الکل فعالیت دارد، درباره دلیل تمایل ساقی‌های مشروبات به استفاده از متانول به جای اتانول می‌گوید: «مشروبات دست‌‌ساز که به عرق سگی معروف است با اتانول ساخته می‌شود اما برخی ساقی‌ها که به دنبال سود بیشتری هستند، اتانول و متانول را مخلوط می‌کنند. جان مشتریان برای این افراد مهم نیست و می‌دانند در صورت مسمومیت مشتری‌ها شکایت نمی‌کنند، چراکه پای خودش هم گیر است. تفاوت قیمت اتانول و متانول دلیل اصلی ساقی‌ها برای بازی با جان مشتریان است. الان قیمت یک لیتر اتانول 68 هزار تومان است در حالی که قیمت متانول 6000 تومان و دسترسی به آن آزاد است. در مدتی که کرونا آمد، نظارت‌ها روی بازار الکل کم و همین باعث سوء استفاده تولید کنندگان مشروبات دست ساز شد.»
با افزایش نظارت‌های پلیس مرزبانی در سال‌های اخیر ورود مشروبات خارجی به کشور کاهش یافته و این باعث شد فروشندگان به سمت مشروبات دست ساز بروند که نظارت بیشتر در توزیع الکل در داخل کشور می‌تواند دست سودجویان را کوتاه کند.

​​​​​​​دستگیری 12ساقی
پس از انتشار خبر مسمومیت الکلی افراد در بندرعباس که بین 16 تا 60 سال داشتند، پلیس برای شناسایی و دستگیری توزیع کنندگان وارد عمل شد و دوازده توزیع کننده را شناسایی و دستگیر کرد.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هم دیروز از دستگیری 12توزیع کننده مشروبات الکی در بندرعباس خبر داد.
مجتبی قهرمانی اعلام کرد: پس از گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان مبنی بر مراجعه چند نفر به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی، پیگیری این موضوع به صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت.
 با توجه به حساسیت موضوع به علت جان باختن و مسمومیت چند نفر در این ارتباط، به دستور مقام قضایی، اقدامات و تحقیقات فنی و پلیسی برای شناسایی و دستگیری عاملان تهیه و توزیع مشروبات الکلی از همان لحظه ابتدایی آغاز شد.
وی تصریح کرد: با تلاش بی‌وقفه مأموران انتظامی شهرستان بندرعباس و بهره‌گیری از شیوه‌های پلیسی، 12نفر در این زمینه دستگیر شدند. تحقیقات و اقدامات پلیس برای شناسایی و دستگیری سایر متهمان این پرونده ادامه دارد.

محمد غمخوار - دبیر حوادث