جهان مکتوب

بسته پیشنهادی کتاب حمید شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر

جهان مکتوب

متین، آرام، مؤدب و با حوصله؛ این مواجهه ابتدایی‌ام از شناخت حمید شاه‌آبادی است، مواجهه‌ای که شاید چند دقیقه بیشتر طول نکشیده اما اگر این بازه زمانی بیشتر شود، قطعا باید به دیدگاه والای او به حوزه ادبیات نوجوان و شناخت درستش از تاریخ هم اشاره کرد. چیزی که بدون برخورد با او و فقط با خواندن آثار منتشر شده‌اش هم می‌توان متوجه شد. این‌که دلبسته تاریخ است یا عمری را پای نوشتن برای نوجوانان گذاشته است. وارد سیاهه بلندبالای جوایزش نمی‌شویم که با یک جست‌وجوی معمولی در فضای مجازی می‌توان به آن دست یافت اما تازه‌ترین این اتفاق مربوط به نامزدی او در جایزه معتبر ادبی آسترید لیندگرن است. او حالا عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم است و هر چند تمام آثار او مربوط به این گروه سنی نیست اما بسته پیشنهادی کتاب امروز از سوی او به رمان‌های خواندنی نوجوانان اختصاص دارد.

سایه‌ هیولا   عباس جهانگیریان
رمان«سایه هیولا» در حوزه نوجوانان دارای ویژگی‌هایی است که در نوع خود بسیار نوآورانه است و نمونه‌های مشابه آن را کمتر در فضای ادبیات نوجوان دیده بودیم. کتاب با زبانی شاعرانه، مخاطب را با طبیعت زیبای پارک ملی گلستان، نوع کار و وظایف محیط‌بانان و سختی‌های کار آنان آشنا می‌کند. همچنین بخشی از فرهنگ، ادبیات شفاهی ، آداب و رسوم قوم ترکمن را به مخاطب می‌شناساند.
 البته پرواضح است که پرداختن به موضوعات محیط‌زیستی در قالب رمان و داستان اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان دارد.

خواهران تاریک    مهدی رجبی
 کتاب در ژانر روان‌شناختی جالبی روایت می‌شود‌. فضای موجود در کتاب به نوعی ادبیاتی وهم‌آور است و در عین حال روان‌شناختی مناسب نوجوانان در آن روایت می‌شود و به همین دلیل روشی نوآورانه در پیش گرفته است. شاید به دلیل ویژگی خاص این کتاب به عنوان مثال نیاز به مقدمه‌چینی طولانی و مفصلی دارد و نتوانسته به سرعت مورد توجه مخاطب قرار گیرد. نویسنده قصد داشته از مسائل و قواعد کلیشه‌ای غرب  استفاده نکند و سعی در استفاده از فضاهایی دارد که برای مخاطبانش ملموس‌تر باشد. 

جام جهانی در جوادیه   داوود امیریان
کتاب بعد از مدت زمانی که از چاپش می‌گذرد همچنان رمان قابل توجهی است. روایت خواندنی، شخصیت‌های شیرین و توالی ماجراهای خاص که می‌تواند توجه خواننده را جلب کند، این رمان را قابل توجه می‌کند.  شاید گمان رود این اثر مخصوص پسران است اما فوتبال هم برای پسرها و هم برای دختران جذابیت دارد.
 این کتاب اثر موفقی است و توانسته تعداد نوجوانان بسیاری را جذب مطالعه کند. جام جهانی در جوادیه سال‌82 چاپ و بارها هم تجدید چاپ شده است و جزو دسته کتاب‌های بنفشه انتشارات قدیانی است. 

من و عجیب و غریب    فروزنده خداجو
رمان مهجور اما خواندنی دیگر در این دسته «من و عجیب و غریب» است؛ کتابی که شاید نادیده گرفتن آن به دلیل این باشد که نویسنده‌اش در زمینه رمان، سابقه زیادی نداشته است. نوع نگاه این کتاب به موضوع غذا و مشکلات جهانی در این حوزه و پدیده‌ای به نام گرسنگی بسیار قابل توجه و اعتناست. من و عجیب غریب به دو بخش رئال و فانتزی تقسیم می‌شود که همسان در قسمت فانتزی آن قرار دارد. نویسنده با توجه به اقبال و استقبال نوجوانان به رمان‌های فانتزی ، جادویی و قهرمانی سعی در ساختن یک طرح برای رمان با استفاده از این ویژگی‌ها داشته است.