عدد خبر

عدد خبر

 25درصد
امروز در تقویم به‌نام روز اهدای عضو نام‌گذاری شده است. البته که آمارهای موجود در ایران در این رابطه نسبت به دهه گذشته پیشرفت قابل‌توجهی داشته است و به نوعی این فرهنگ حالا آرام‌آرام دارد جا می‌افتد که رویه‌ای مرسوم باشد اما باید بدانیم هنوز در این موضوع جایگاه مناسبی نداریم. 
آن‌طور که معاون وزارت بهداشت‌ودرمان اعلام کرده هنوز تنها اعضای بدن حدود ۲۵درصد از بیماران مرگ‌مغزی اهدا می‌شود. باید تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی و اقدامات لازم بتوانیم مشکل عزیزانی که منتظر پیوند عضو هستند را با استفاده از عضو عزیزان مرگ‌مغزی حل کنیم. 

5درصد
همچنان هستند افرادی که معتقدند نظام سلامت در ایران به نوعی پزشک‌محور است. البته برخی هم برای توصیف محوریت پزشکان در نظام سلامت از کلیدواژه «مافیای‌پزشکی» استفاده می‌کنند. یکی از مصادیق اطلاق این موضوع حداقل در چند سال گذشته فرار مالیاتی پزشکان بوده است؛ این‌که آنها زیر بار استفاده از کارتخوان نمی‌روند و همچنان از بیماران پول نقد می‌گیرند تا مالیات آن را نپردازند اما حالا رئیس سازمان نظام‌پزشکی معتقد است این دسته از پزشکان در اقلیت هستند. او گفته ۹۵درصد جامعه پزشکی نباید با چوب قضاوت ۵درصدی که ممکن است درآمدهای نامتعارف داشته باشند یا رعایت حرمت و شأن این جامعه خدمتگزار را نمی‌نمایند رانده شوند. 

20درصد
یکی از دلایل طرح مساله افزایش ظرفیت پزشکی دسترسی مناطق محروم به پزشکان بوده است. هرچند این موضوع یک تناقض مهم دارد و آن هم به نحوه توزیع پزشکان در ایران بازمی‌گردد. به‌طوری‌که برخی از استان‌ها بسیار فراتر از ظرفیت‌شان پزشکان را در خود جای داده و برخی دیگر از استان‌ها خالی از سرانه استاندارد پزشک است اما حالا وزیر بهداشت‌ودرمان اعلام کرده است ظرفیت پذیرش دانشجو در مناطق محروم  حدود ۲۰درصد افزایش یافته و از 8000 به ۹۶۰۰ دانشجو افزایش می‌یابد؛ اتفاقی که می‌تواند همان تناقض موجود در این مساله را به نوعی حل کند.