چرا کسی از بعد اخلاقی به موضوع جوجهکشی نگاه نمیکند؟
خردهجنایتهای حیوانی
یک کامیون مملو از جوجههای یکروزه، ایستاده کنار گودالی وسیع و به یکباره تمام جوجهها روی یکدیگر در این گودال دفن میشوند. این روایت تصویری ویدئوی کوتاهی است که چند روزی است در فضای مجازی دست به دست میشود.
اتفاقی که حالا مشخص شده مربوط به یکی از واحدهای تولیدی مرغ در اردبیل است و با بازنشر گسترده در فضای مجازی حتی واکنش وزیر کشاورزی را هم به همراه داشته. او حالا تیمی را برای بررسی دقیق این موضوع به اردبیل فرستاده است و البته که همین دیروز خبر آمد «عاملان این اقدام تحت تعقیب کیفری» قرار گرفتهاند. نکته جالب در روند این اتفاق اما کماهمیتبودن بحث اخلاقی این موضوع است. بهعنوانمثال دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه نه این اتفاق را که انتشار ویدئوی دفن جوجهها در فضای مجازی غیراخلاقی خوانده و آن را «موجب نگرانی و تشویش اذهان عمومی» دانسته است. جدلهای در گرفته پیرامون این موضوع هم میان مسؤولان، بیشتر به کتمان نبود نهادههای دامی ــ بهعنوان ادعای توجیهگر این ماجرا ــ بوده است. به این معنا که توجیهگران جوجهکشی دلیل آن را نبود نهادهها عنوان کردند و مسؤولان هم پاسخ دادهاند از لحاظ وجود این نهادهها کمبودی وجود نداشته. آنچه در این میان نادیده گرفته شده ، جان همین جوجههاست. اینکه اساسا چه کسی حق دارد به چنین عملی جز از دریچه اخلاقی بنگرد؟ فعالان محیطزیست و طرفداران حیوانات اما در این میان معتقدند خیلی هم نباید یکطرفه به موضوع نگاه کرد، به این معنا که اساسا توجیهی برای دفن جوجهها وجود ندارد اما احتمالا توجیه عاملان هم این است که با این کار توانستهاند تخممرغ مصرفی شهروندان را مهیا کنند. معنای این گفته این است که هر کسی که از تخممرغ استفاده میکند به نوعی نمیتواند نقد پرزوری به این اقدام داشته باشد، چرا که جوجههای نر یکروزه توجیه اقتصادی نگهداری ندارند، بنابراین باید کلاهمان را بالاتر بگذاریم و کمی عمیقتر به موضوع نگاه کنیم که حق زیست حیوانی تنها با دفن و کشتار آنها نیست که سلب میشود هر چند زندهبهگوری آنها سبعانه است اما آنها هم که احتمالا تاکنون جان هیچ حیوانی را نگرفتهاند در این روند به نوعی سهیماند، روندی که نامش را خردهجنایتهای حیوانی گذاشتهاند.
تیتر خبرها




