پرچم نیمه‌افراشته شیطان

راهپیمایی روز پرچم به نماد استیصال رژیم صهیونیستی تبدیل شد

پرچم نیمه‌افراشته شیطان

برگزاری راهپیمایی روز پرچم در اراضی اشغالی، به نماد استیصال و ضعف رژیم صهیونیستی در مواجهه با مقاومت فلسطین تبدیل شده است. صهیونیست‌ها در حالی قصد اتحاد حول پرچم اسرائیل (به‌عنوان نماد ظلم و اشغالگری) را داشتند که فلسطینیان با حضور در مسجدالاقصی و برگزاری ده‌ها تجمع گسترده و اعتراض‌آمیز، بار دیگر مطالبه آزادی سرزمین پدری خود از چنگال رژیم صهیونیستی را فریاد زدند. ناکامی صهیونیست‌ها در بهره‌برداری تبلیغاتی از راهپیمایی روز پرچم به‌وضوح نشان داد که تل‌آویو نه‌تنها در میدان نبرد نظامی، بلکه در نبرد رسانه‌ای و گفتمانی نیز جنگ را باخته است.

راهپیمایی موسوم به پرچم در اراضی اشغالی در حالی برگزار شد که نفتالی بنت و دیگر مقامات رژیم‌صهیونیستی درصدد لاپوشانی ضعف امنیتی، سیاسی و داخلی خود هستند. این راهپیمایی قرار بود به سرپوشی برای بحران‌های بی‌حدوحصر صهیونیست‌ها تبدیل شود اما این اتفاق رخ نداد. رژیم صهیونیستی، بی‌توجه به همه هشدارها درباره «راهپیمایی پرچم» شهرک‌نشینان را به مسجدالاقصی فرستاد. این اقدام وقیحانه در حالی صورت گرفت که صدها فلسطینی معتکف در مسجدالاقصی علی‌رغم سرکوب شدید نظامیان صهیونیستی، آماده مقابله با یورش شهرک‌نشینان بودند. راهپیمایی پرچم یا رقص‌ پرچم در تقویم عبری برابر است با سالروز اشغال قدس‌شرقی به دست رژیم صهیونیستی. این رژیم هفتم جولای ۱۹۶۷ قدس‌شرقی را اشغال کرد و آن روز را «روز اورشلیم» (روز قدس) نامیده است. راهپیمایی مذکور از قدس‌غربی آغاز می‌شود اما موضوعی که سال‌هاست بر سر آن اختلاف وجود دارد مسیر عبور این راهپیمایی در بخش قدیمی قدس تا رسیدن به «دیوار ندبه» است.
 بازی تل‌آویو با آتش 
پلیس رژیم صهیونیستی برای راهپیمایی دو مسیر مشخص کرده و شهرک‌نشینان صهیونیست را برای انتخاب هرکدام از این دو مسیر مختار گذاشته بود. مسیر از قدس‌غربی آغاز و پس از عبور از «باب‌الخلیل»  ــ یکی از دروازه‌های تاریخی بخش قدیمی قدس ــ و سپس عبور از مقابل «الحی‌الارمنی» به دیوار ندبه یا براق می‌رسید. 
مسیر دوم که طولانی‌‌تر بود از قدس‌غربی آغاز شده و با عبور از «باب‌العامود» و «طریق‌الواد» به دیوار ندبه ختم می‌شود. به‌طورکلی (مطابق آنچه هر سال رخ می‌دهد) مسیر دوم به‌ویژه برای فلسطینی‌ها مشکل‌ساز است زیرا این راهپیمایی را به‌دلیل عبور از باب‌العامود و طریق‌الواد در بخش قدیمی قدس، تحریک‌آمیز می‌دانند.  این راهپیمایی اغلب شاهد درگیری میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان و پلیس رژیم صهیونیستی از سوی دیگر است اما این بار فلسطینیان با حضور گسترده در اطراف مسجدالاقصی و فراتر از آن، برگزاری متقابل راهپیمایی پرچم (با حمل هزاران پرچم فلسطین) درس سختی را به تل‌آویو داده و اهمیت تبلیغاتی راهپیمایی پرچم را به سود منافع فلسطین خنثی کردند. 
 پاتک فلسطینیان به تل‌آویو 
ابتکار عمل فلسطینیان برای مواجهه با راهپیمایی روز پرچم مثال‌زدنی بوده است. بر این اساس، گروه‌ها و احزاب فلسطینی از روز شنبه (یک روز قبل از راهپیمایی) برای برگزاری راهپیمایی روز پرچم فلسطین فراخوان دادند. راهپیمایی گسترده فلسطینی‌ها در 
ساعت 16 و 30 دقیقه یکشنبه در میدان المناره در مرکز رام‌ا... برگزار شد. 
جنبش فلسطینی «الحراک‌الشبابی‌الشعبی» (جنبش مردمی جوانان) در قدس هم ضمن درخواست برای نام‌گذاری روز هفتم جولای به‌عنوان روز پرچم فلسطین خواستار برافراشته شدن پرچم فلسطین در هر خانه، میدان و خیابانی در قدس اشغالی به‌ویژه در محله باب‌العامود شد. درهمین‌حال گروه‌های مقاومت فلسطین خواستار بسیج عمومی فلسطینی‌ها در قدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ برای مقابله با هرگونه تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی آماده‌تر از هر زمان دیگری وارد عمل شد. 
فلسطینیان از سحرگاه دیروز با تحصن در مسجدالاقصی و برپایی باشکوه نماز صبح ایستادگی خود را در برابر هرگونه تعرض صهیونیست‌ها به قبله نخست مسلمانان نشان دادند. این همبستگی در بعدازظهر یعنی زمان برگزاری راهپیمایی صهیونیست‌ها به نقطه اوج خود رسید. 
 سه گانه مقاومت
هشدارهای مقاومت به صهیونیست‌ها دیروز رنگ حقیقت به خود گرفت. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره اقدامات صهیونیست‌ها برای برگزاری مراسم راهپیمایی پرچم تاکید کرده بود که فلسطینیان در برابر این اقدام آرام نخواهند نشست.  هنیه در این خصوص می‌گوید: همه گزینه‌ها روی میز است و آماده همه سناریوها هستیم. ما با اشغالگری روبه‌رو هستیم که زمان آن به درازا کشیده و نابودی آن فرا رسیده است.
براساس آنچه مقامات حماس و جهاد اسلامی بارها روی آن تاکید کرده‌اند، مقاومت فلسطین، برای مقابله با این مراسم صهیونیستی، گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارد؛ زیرا سه‌گانه (امت ــ ملت ــ مقاومت) را دارد که آماده هر سناریویی هستند. شمار زیادی از ساکنان نوار غزه نیز با برگزاری راهپیمایی، تصاویر نفتالی بنت نخست‌وزیر، بنی‌گانتس وزیر جنگ و ایتمار بن غفیر نماینده کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

این مسیر ادامه دارد 
دکتر سهیل ناطور، پژوهشگر فلسطینی درخصوص تحولات اخیر قدس به جام‌جم می‌گوید: فلسطینیان تاکنون با تکیه بر مقاومت خود، بر ابزارآلات پیشرفته جنگی صهیونیست‌ها چیره شده‌اند. 
این روند همچنان ادامه خواهد یافت. طی سال‌های اخیر، هرگاه جریان مقاومت اراده کرده است، در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده و حتی اجازه طرح موضوعات انحرافی ازجمله چشم‌پوشی از حقوق آوارگان فلسطینی را نداده است. 
ترس امروز دشمن صهیونیستی و استیصال آن در برابر فلسطینیان، محصول مقاومتی استوار و اصیل است. تا زمانی که این مقاومت در کالبد فلسطین وجود داشته باشد، دشمن صهیونیستی هرگز به اهداف خود نخواهد رسید.  این عضو جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در ادامه می‌گوید: امروز ابعاد بحران در کل اراضی اشغالی قابل مشاهده است. بدون شک در صورتی که فلسطینیان از حقوق خود صرف‌نظر نموده و مقاومت در برابر دشمن را فراموش می‌کردند، امروز شاهد لرزه بر اندام صهیونیست‌ها نبودیم. این مسیر مقدس در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. 

محمد مهرعلی - گروه بین‌الملل