چه کسی امنیت غذایی جهانی را به خطر انداخته است؟

چه کسی امنیت غذایی جهانی را به خطر انداخته است؟

ناامنی غذایی از بحران‌های سال‌های اخیر است که با توجه به خشکسالی‌های گسترده در سراسر جهان، روندی رو به رشد یافته و این روزها با توجه به بحران اوکراین، رنگ و بویی سیاسی نیز به خود گرفته است. آن‌طور که منابع وابسته به نهادهای بین‌المللی می‌گویند در حال حاضر جهان فقط 10 هفته ذخیره گندم دارد و جنگ روسیه و اوکراین به آتش این ناامنی غذایی دمیده است.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزاست. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰درصد صادرات جهانی پتاس و کود شیمیایی را در اختیار دارند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند. اوکراین و کشورهای غربی روسیه را متهم کرده‌اند که از بحران غذایی ناشی از درگیری با اوکراین که قیمت غلات، روغن‌های پخت و پز، سوخت و کود را افزایش داده است به عنوان سلاح استفاده می‌کند اما روسیه دلیل این وضعیت را تحریم‌های غرب علیه خود و مین‌گذاری بنادر اوکراین عنوان می‌کند.
دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین در همین زمینه می‌گوید تحریم‌ها علیه روسیه هیچ ارتباطی به بحران جهانی غذا ندارد اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تاکید دارد، غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اظهارات غرب در مورد ممانعت از خروج کشتی‌های خارجی توسط روسیه در دریای سیاه و آزوف بی‌اساس است، زیرا مسکو هر روز کریدورهای بشردوستانه را باز می‌کند اما مقامات اوکراین از همکاری خودداری می‌کنند. مقامات اروپایی پس از این‌که از موضع‌گیری‌های رسانه‌ای جوابی نگرفتند، دست به تلفن شدند تا در تماس با رئیس‌جمهور روسیه او را قانع کنند راهی برای حل بحران امنیت غذایی بیندیشد اما از پوتین همان پاسخی را شنیدند که پیش از این از سخنگوی کرملین شنیده بودند ،یعنی ضرورت لغو تحریم‌های روسیه.
پوتین در گفت‌وگوی تلفنی که به‌صورت سه‌جانبه میان او و رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان برگزار شد، گفت روسیه مایل است در مورد راه‌های امکان‌پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله‌های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت وگو کند. بنا بر اعلام کاخ کرملین، پوتین همچنین به مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اطلاع داد، روسیه در صورت لغو تحریم‌ها، آماده است صادرات کود شیمیایی و محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد؛ تقاضایی که وی اخیرا در گفت وگو با رهبران ایتالیا و اتریش نیز مطرح کرده بود.