ریشه جنگ اوکراین از زبان شینزو آبه

ریشه جنگ اوکراین از زبان شینزو آبه

از زمان شروع بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور، تحلیل‌های زیادی در موافقت یا مخالفت با این اقدام روسیه منتشر شده است.

مخالفان پوتین، عملیات نظامی روسیه را به عنوان حمله پیش‌دستانه علیه یک کشور مستقل عنوان و اقدام روسیه را نوعی کشورگشایی در قرن21 قلمداد می‌کنند اما در مقابل، برخی تحلیلگران در حمایت از اقدام روسیه معتقدند غربی‌ها با سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود و گسترش ناتو به مرزهای روسیه، باعث شروع این جنگ شده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز درباره دلایل کشورش برای حمله نظامی به اوکراین گفته است این اقدام واکنشی به بدعهدی‌های کشورهای غربی در خصوص گسترش ناتو بوده است. به گفته پوتین، کشورهای غربی در دهه90 در مذاکرات با روسیه تعهد دادند که ناتو حتی یک اینچ دیگر به سمت شرق گسترش نخواهد یافت.
اکنون که سه‌ماه از نبرد اوکراین می‌گذرد شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن که کشورش از متحدان آمریکاست نیز به نوعی، سیاست‌های غرب و اوکراین را ریشه وقوع جنگ می‌داند. آبه در مصاحبه با روزنامه اکونومیست دلیل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین را تصمیم ولودیمیر‌زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیوستن به ناتو و امتناع از حل‌وفصل مناقشه دونباس دانسته است.