دزد و پلیس به زبان کمدی

دزد و پلیس به زبان کمدی

«دزد و پلیس» که به‌تازگی بازپخشش از شبکه تماشا شروع شده است، سال 91 ساخته و از شبکه سه روانه آنتن شد. این سریال را سعید آقاخانی کارگردانی کرده که در سال‌های اخیر با ساخت و بازی در سه فصل از سریال «نون خ» بیش از دیگر آثارش در تلویزیون دیده شد و این روزها هم با «راز بقا» در شبکه نمایش خانگی حضور دارد.

آقاخانی از سال 1388 که به کارگردانی هم روی آورد، نشان داد با سال‌ها بازیگری در قاب کمدی و تجربه‌اندوزی در این راه رگ خواب مخاطبان را در دست دارد و می‌داند چطور فضای اجتماعی را با داستانی طنازانه در هم آمیزد و با به کار گرفتن بازیگران مناسب هر نقش، قصه‌ای پرمخاطب را روی آنتن ببرد.  یکی از نکات برجسته دزد و پلیس، پرداختن به مسائل تلخ جامعه همچون اعتیاد، فقر، بزه، بیکاری و قاچاق بانگاهی کمدی است که آن را در لحظه‌هایی به کمدی سیاه تبدیل می‌کند. 
در بعضی سکانس‌های این مجموعه خشونت با کمدی در هم تنیده و موضوعاتی دستمایه شوخی قرار می‌گیرد که بیننده هرآن انتظار دارد این سبک شوخی‌ها از فضای کار بیرون بزند اما فیلمنامه ،حساب شده جلو می‌رود؛ نه آنچنان با رخدادهای تلخ و بزهکارانه شوخی می‌کند که قبحش بریزد و نه آن‌قدر خنثی عمل می‌کند که حرفش گزنده نباشد.
در این سریال سعید آقاخانی سراغ زوج هومن برق‌نورد و بهنام تشکر رفت که پس از آن هم در دیگر آثار بسیار مورد توجه قرار گرفتند. در این اثر با شمایلی شبیه لورل و هاردی ظاهر شدند و تضاد میان کردارهای آنان خنده بر لب مخاطبان می‌آورد. آقاخانی پیش از این در چند اثر با گروه بازیگران ثابتی چون حمید لولایی و مرجانه گلچین کار می‌کرد اما در این اثر سراغ چند بازیگر تازه رفت و از لولایی و گلچین هم در نقش‌های متفاوت بهره گرفت. در یکی از این موارد تمایزی جالب میان بلاهت داوود و سردرگمی ناصر در برابر جدیت نقش مهندس که لولایی به‌عهده داشت، شکل می‌گیرد. گلچین هم در نقش خواهر ناصر (پلیس) نقشی کوچک‌تر از سن حقیقی خود را بازی می‌کند و تا اندازه‌ای متفاوت‌تر از قبل ظاهر می‌شود. شقایق دهقان هم در نقش خواهر داوود حضور دارد که پیش از آن در سریال‌هایی مثل «زن بابا» با آقاخانی همکاری داشت و این‌بار نقشی شیرین‌تر را ایفا می‌کند.

زهره شریفیان - گروه رسانه